Thursday, August 5, 2010

my university


Universiti Yarmuk (Bahasa Arab: جامعة اليرموك) adalah sebuah universiti di Jordan. Ditubuhkan pada tahun 1976. Terletak di bandar utara Irbid, secara bilangan kasar ia memiliki  mahasiswa lebih dari 25.000.



Universiti ini mempunyai kerjasama antarabangsa dengan universiti luar negeri. Dalam program Tempus bersama, pelajar antarabangsa Brandenburg Technical University melakukan penelitian di Universiti Yarmuk sebagai pelajar pertukaran.



Universiti Yarmuk ditubuhkan pada tahun 1976 dengan Keputusan Royal. YU adalah lembaga yang dibiayai kerajaan, namun menikmati darjah autonomi yang cukup. Hal ini ditetapkan oleh Lembaga Pengawas yang anggotanya dilantik dengan Keputusan Royal untuk istilah tertentu.



Universiti Yarmuk juga mempunyai anak syarikat Swasta Sekolah Menengah di Kampus nya. Sekolah ini disebut Model Sekolah Universiti Yarmuk (YUMS), walaupun sekolah menikmati tahap autonomi dari Universiti, penerimaan terhad kepada anak-anak kakitangan Universiti dan ahli akademik yang lain. Sekolah mempunyai kod berpakaian.



Beberapa lulusan perniagaan terkenal adalah: Younis Al-Qawasmi, Osama Khater dan Sa'ad Farah
 

nantikan kemunculan kami di sana
(terkecuali kepada mereka yang akan melanjutkan pelajaran ke morroco)

No comments: