Friday, August 6, 2010

Analogi: Penantian itu satu penyeksaan

bismillah
alhamdulillah
baru saja pulang dr kelas perbankan islam di wangsa maju
mengulas sedikit mengenai kelas kami
perjalanan dr rawang ke wangsa maju sangat2 la jauh 
memakan masa dan sudah tentu menelan belanja yang agak tinggi
sila search sendiri peta perjalanan ktm dr rawang ke kl sentral
dan usha sendiri peta perjalanan dr kl sentral ke wangsa maju
sangat jauh ok..dr hujung dunia ke hujung dunia

apa pun tu bru dalam malaysia
apalah sangat kalau nak banding dengan betapa jauhnya perjalanan ulama' salafussoleh yang mengembara dan bermusafir bukan hanya satu tempat tapi banyak
semata-mata untuk mencari ilmu


berbalik mengenai topik utama kita
setelah berkali-kali keluar dengan menggunakan perkhidmatan ktm dan tren
dan sudah tentu ketika mahu pulang dr ktm rawang ke rumahku syurgaku
tentu sekali saya akan mengalami suatu keadaan yang dipanggil menunggu
ya, menunggu abang acan encem atau ratu hatiku untuk menjemput saya pulang ke rumah
kadangkala saya terpaksa menanti sangat lama
boleh jadi kerana keadaan lalu lintas yang sesak
atau lampu isyarat yang kadangkala sedikit diskriminasi (rasanaya tu cuma lampu isyarat yg israel buat kat palestin)
menanti dan menanti
melihat ke hujung  jalan
apakah yang dinanti sudah kunjung tiba
kadangkala bila iman low rasa terseksa
bak kata orang penantian itu satu penyeksaan kan
maka penantian saya di ktm rawang ini menjadi satu analogi..
(rs mcm da merepek banyak giller ni)

ibrahnya daripada analogi di atas
sama la sekiranya anda sedang menanti sesuatu
atau seseorang mungkin
banyakkan lah bersabar
dalam situasi di atas
ingin saya tekankan kadangkala saat saya lupakan Allah saya terlupa nak doa supaya Allah mudahkan urusan saya
supaya abg acan encem atau ratu hati saya mudah perjalanan utk menjemput saya
makanya dalam proses penantian yg kadangkala menyeksakan
sila banyak berdoa pada Allah agar dimudahkan urusan anda
seandainya apa atau mungkin siapa yang anda nanti belum tiba
teruskan berdoa kepada Allah yang Esa
kalau mende tu dah tercatat di luh mahfuz utk anda
pasti Allah akan beri jua insya Allah

mcm la keadaan
kalau memang Allah da takdirkan abg acan encem atau ratu hati saya sampai ke ktm rawang
at last sampai jugak dan boleh la balik rumah *wink*

wallahua'lam

No comments: