Friday, August 6, 2010

harapan ramadhan


bukanlah aku seorang pemantun yang indah berbahasa
bukanlah aku seorang pemidato yang petah berbicara
bukanlah aku seorang pendebat yang lancang berkata-kata
tapi aku hamba
walau seringkali alpa dan lupa betapa kerdilnya aku sebagai hamba pada yang Esa
aku hamba yang biasa
menantikan hadirnya bulan yang mulia itu
ramdhan al~mubarak
bulan maghfirah
bulan rahmah
bulan diminta dijauhkan dari api neraka
bulan aku menyusun 1001 harapan
semoga aku diberi peluang menyambut bulan ramdhan
semoga nanti dalam bulan ini
dapat aku berpuasa dengan penuh ketenangan
dapat aku melipatgandakan amalan
dapat aku meningkatkan hafalan
dapat aku mengkhatamkan qur'an dalam masa sebulan
dapat aku menemui lailatul qadr malam yg lebih baik dr 1000 bulan
dapat aku melaksanakan tarawikh dengan keluarga dan rakan taulan
semoga ramdhan kali ini lebih baik dr sebelum-sebelum ini

***

nostalgia

ramadhan hampir tiba
bila tiba bulan ramadhan teringat kembali kenangan di sekolah
tatkala ramdhan membuka  tirainya
suasana akan bertukar
pagi dan senja ditemani dengan ayat al~qur'an dr musolla
sudah tentu ada tadarus qur'an sesama usrah atau sesama ahli dorm
dan petang pastinya kami budak2 batch 92 sebuk dengan perniagaan
jual itu dan ini
dan kadangkala terpaksa berhadapan dengan persaingan dr cikgu wahdi dan ustaz marzuki dan mak cik serta pak cik kantin
yg hairannya thn lepas ktorg x bukak perniagaan
(sebab ade percubaan spm~~)
sepi pulak suasana kantin drpd mana2 agensi pernigaan lain
xde ktorang ckgu pon x syok nak meniaga
rndu semua suasana tu
tarawikh kat musolla
tang nila nak dengak kwn2 aku dendangkan ayat qur'an
tahun berubah bukan lagi di sekolah
makanya tiada lagi suasna seperti dulu
tp mungkin lebih seronok menyambut ramdhan di rumah bersama adik2 ayah dan ibu
alaisa kazalik??
wallahua'lam

1 comment:

~ Rean~ said...

bala~~~
hehehe..rndu gle nk jwb...
;p