Thursday, December 30, 2010

markaz lughah

bismillah
markaz lughah
akhirnya sampai ke penghujungnya
sebak itu sudah pasti
bukan sedih atas perpisahan
tapi sedih mengenangkan sikap diri sepanjang markaz
apakah cukup bersungguh mengutip butir2 ilmu yang disampaikan guru
atau sebaliknya

sejenak mengenangkan markaz lughah
ditempatkan di mustawa rabik ba
hanya perlu menempuhi 4 subjek atau kaedah pembelajaran
yakni istimak,muhadasah,qawaid dan kitabah

istimak bersama doktor A'la
menggunakan video2 dr BBC atau Al-Jazera 
bertemankan beberapa mufradat baru untuk memperkaya perbendaharaan perkataan bahasa arab
alhamdulillah
ayat popular tyme last muhadasah
ANA ASTAFIDU KATHIRON MIN ISTIMAK

kitabah dan qawaid bersama Dr. Ruba
kecewa dengan diri sendiri sebab kadang kala gagal memenuhi kehendak Dr. Ruba
maafkan saya Dr.
Dr menggunakan pelbagai kaedah untuk memantapkan penulisan karangan kitorang
namun,hasilnya ana masih mengecewakan Dr
mungkin kerana gaya penulisan bahasa melayu dan bahasa arab jauh bezanya
qawaid pula alhamdulillah
tyme ni jela masing2 beri komiten
masa kitabah semua diam membisu

muhadasah bersama Dr. Rijan
banyak membantu dalam menggalakkan diri untuk bertutur dalam bahasa arab
jujur ana memang mempunyai keyakinan dan keberanian dalam berbahasa arab
malangnya ana seringkali mengabaikan qawaid dan nahu dalam bertutur
bila ana renung kembali
memang sangat indah jika kita mampu bertutur dalam bahasa arab sambil menjaga qawaidnya dan sudah tentu makhraj huruf itu sendiri
selain itu kadangkala kitorang ada juga bermain game dalam bhs arab bersama Dr. Rijan

terima kasih Doktor2 untuk kenangan dan memori yang dilakar bersama
walau mungkin hanya sekejap cuma
tersentuh dengan Dr. Ruba yang menolak pemberian hadiah cenderamata dr sahabat
katanya apa yang dia mahu hanya mendengar berita yang baik2 dr pelajarnya
dan jangan pernah lupa bahawa dia pernah mengajar dan mendidik kami semua

kepada sahabat2 yang akan menghadapi exam mustawa khamis depan
selamat menduduki peperiksaan
jawab dengan serius agar senang dan mudah urusan di kemudian hari
wallahua'lam


4 comments:

zahraa said...

salam...

saya penuntut di malaysia,tetapi jika saya ingin menyertai markaz lughah di jordan boleh ke? bagaimana caranya?

Aliyah Al~Istiqamah said...

wslm zahra

boleh je.slalonya markaz yang saya ambil ni adalah markaz bahasa untuk pelajar yang akan menuntut di yarmouk universiti :)

zahraa said...

boleh saudari bagitahu saya bagaimana cara untuk saya menyertai markaz lughah ini?

insyallah jika tiada halangan, saya ingin menyertainya pada bulan februari ini...sebab saya akan grad d uni tempatan bulan jan ni insyallah...

dan saya berhajat untuk sambung masters d universiti yarmouk pada bulan september nanti...

jadi, jarak masa sebelum saya sambung belajar, saya ingin isi dengan memantapkan bahasa arab saya terlebih dahulu...

harap saudari sudi membantu :)
syukran jazilan wa jazakillah khaira..

Aliyah Al~Istiqamah said...

kak zahra.boleh add saya di fb
Aliyah ahmad bahari
nanti saya akan cuba panjangkan hasrat akak kepada pihak persatuan pelajar