Wednesday, August 10, 2011

usrah episod 3 [bulatan gembira ^_^]

"Sedap giller dalek karsyak ni wei.Ko macam tau2 je aku kempunan dale3 da dua tiga hari ni mus"Hani meluahkan rasa puasnya dapat menikmati ayam dale3 Karsyak yang semakin mendapat nama dalam kalangan mahasiswa Jordan.Kalah kfc dan mcd.

"Korang makanla semua tu.aku tau orang lapar kan.Sian tengok makan epal je dr tadi"kata Muzdalifah sambil melemparkan pandangan ke arah Syali.

"Hei,epal2 pun banyak ibrah dapat tau".Jawab Syali sambil sempat lagi mengukir senyuman walaupun dia mengerti yang Muzdalifah sedang mengusiknya.


"kita akan makan kalau kita lapar kan.Betul tak.Ataupun kita nak tambah tenaga.Kan korang?"Hani tiba-tiba bersuara.

"Betul la tu sayang.Hani tau tak rohani kita pun sebenarnya kelaparan.Lagi lapar dari perut kita."

"Eh,yeke.Apasal pulak dia lagi lapar dari perut kita"Hani sedikit mengerutkan dahi

"Yela,agak2 da berapa hari kita x pergi usrah ye Hani sayang.Usrah tula makanan rohani kita.Betul tak?Syali menjawab.

Hani terdiam seketika.Cuba mengangguk-angguk.Hampir seminggu mereka tidak ke usrah memandangkan kakak usrah mereka sedang bercuti di Turki.

"Dapat mesej tak dari Kak Tengku?Kak Tengku da balik Turki.Insya Allah malam ni kita ke rumah dia.Nanti kita boleh sharing mcm2 dengan dia kan?"

Hani terdiam lagi.Nak ke tak nak.Nak ke tak nak.Hati Hani berbolak-balik.Bukanlah dia tidak suka dengan cara kak Tengku.tetapi mungkin perangainya yang jauh berbeza dan sedikit otai kadangkala menyebabkan dia rasa kerdil sangat dengan Kak Tengku yang sangat baik.Merasakan diri tidak layak berada dalam bulatan ini kadangkala menyebabkan hati Hani tawar dengan Tarbiyah.

"Takyah la temenung lama-lama.Ingat tak pasal epal tadi.Give yourselve one chance more.Kita pergi ye.Tajdid niat tau!"Syali cuba memujuk Hani.

"Tau x kenapa penting sangat kita nak gi usrah ni?"

Hani menggeleng sambil mengangkat kedua-dua bahu tanda tidak tahu"

"Kenapa penting untuk kita makan sayang?"Syali cuba menggunakan pendekatan lain untuk memujuk

"Mestilah sebab nak isi kekosongan perut.Kat Jodeng ni dala kalau tak makan habis perut menyanyi.Malu den"Hani menjawab.Memang 3adi di Jordan lagi2 kalau musim sejuk,perut masing2 mula mendendangkan irama .

"Hahaha.Betula lah tu.Macam mana kita usaha untuk isi peurt kita begitulah jugak kita kena USAHA untuk mengislah diri,mengisi kekosongan rohani.Dengan cara........"

"Usrah"Hani segera menjawab tanda sudah mengerti.

"Oklah,jom siap2 iron baju.Malam ni kita ke teratak Hammasah ok ?"

Hani sekadar mengangguk tanda setuju.

bersambung lagi ^^............................

2 comments:

dayang selasih said...

salam :p adik manis :) bez2 ! tp kan better aliya link kan sekali yg episod 1 n 2 tiap kali post .sbb x rajin la nk cari :) tp nk baca.hehe.smbung tauuuu :p

Aliyah Al~Istiqamah said...

adik lebih manis =P,terima kasih atas cadangan.Tengah nak sambung ni.tapi adik2 semua nak perhatian nak dengar cerita.lama tak jumpa la katakan =)