Sunday, August 28, 2011

cerpen: pesan untuk adik [siri 1]

"Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya." [2:42]

"Sodokollaul3aim"

kedengaran jelas suara adik Fasha  menamatkan bacaan ayat Al-Qur'annya.Fasha,adik juniorku yang tinggal sebumbung di teratak Mu3tasim Billah ini Aku jadi malu sendiri.adik Fasha menghabiskan 3 juzuk sehari sepanjang Ramadhan ini .Melebihi kemampuan aku sendiri.

Alhamdulillah.Rahmat Allah,usaha gigih aku dan teman serumah dalam usaha mewujudkan biah islam dalam rumah kami sedikit sebanyak membuahkan hasil.Junior-junior di bawah jagaan kami yang dahulunya mungkin solat pun bukan di awal waktu,baca qur'an sekali seminggu,dalam laptop penuh filem korea dan lagu-lagu melalaikan, sekarang sedikit-demi sedikit berubah.

cuma satu yang merungsingkan aku hingga sekarang.ikhtilat.hubungan antara lelaki dan perempuan yang bukan atas urusan yang mustahak.sekadar suka-suka.kata orang teman tapi mesra.

"adik tengah buat ape tu dik?"sengaja aku menghampiri Fasha yang sedang asyik menatap wall facebooknya usai membaca Qur'an sebentar tadi.Telekung pun belum sempat dibuka.



"Tengah chat dengan kawan intec Fasha ni," Fasha tersenyum sambil menjawab.Comelnye adik junior aku sorang ni.Cairlah kalau syabab-syabab melihatnya.

Aku melabuhkan punggung ke sebelah sisi Fasha sambil mata melirik ke arah skrin komputernye.Tertera pada  
chat box fb nya nama seorang syabab yang tidak ku kenali.Ikhwan Fahmi.

"Ni ke kawan intec Fasha tu.Da lama korang kenal?"

sengaja aku bertanya.Aku tahu Fasha tak pernah makan hati dengan soalan-soalan seperti itu.sangkanya aku bertanya saja-saja.Lagipun ini bukan macam zaman sekolah menengah dulu.Habisla kalau kantoi dengan pengawas Badar macam aku andai ada  adik-adik berkawan dengan lelaki tanpa sebab yang mustahak.Esok juga dipanggil ke bilik Mudir.

"Ha ah kak Intan.Kenapa akak tanya?heheheh"

jari-jemari Fasha pantas menaip tanpa segan silu.terbaca juga sedikit sebanyak apa yang diborakkan dengan kawan intecnya.Bunyinya islamic.tanya pasal tarawikh,qiamullail memburu ramadhan,iktikaf di masjid mana dan lain-lain.Allah,hebatnya syaitan menghiaskan perhubungan lelaki dan perempuan.Yang tidak islamic seperti borak huhahuha comfirm tolak tepi.Tapi liciknya syaitan meng'halalkan' hubungan lelaki dan perempuan dengan menjadikannya bercorak ala-ala islamik.Mereka yang tidak faham dengan islam sepenuhnya pasti tertipu.

"Fasha,akak tanya sikit boleh ke?"

aku cuba step pertama untuk menyampaikan nasihat.Fasha hanya menjawab dengan anggukan sambil mata masih tertumpu ke arah skrin komputer.

"Boleh ke ye kita kawan dengan lelaki.Borak-borak macam ni?"

sempat aku meneguk air liur usai bertanya.Hati risau takut-takut jiwa remaja yang sedang membara itu akan memberontak dengan soalan seperti itu.

"Eh,boleh kan Kak Intan.Ala,Fasha bukan borak pasal gosip ngan dia ke,tanya da makan ke belum ke macam orang-orang kapel kat luar tu.Kitorang berborak pasal bulan Ramadhan tahun ni?Cam mana nak manfaatkan sama-sama.Kitorang kadang-kadang buat jadual siapa nak kejut Qiam setiap pagi.kitorang da berazam sama-sama nak qiam sepanjang ramadhan ni.Tak nak miss sehari pun.nak dapatkan lailatulqadr."

Aku terkesima sebentar.Hendak menangis,bimbang dia kehairanan.Hendak marah-marah,aku daie.Daie bukan penghukum!hati ini menjerit.cuba melakarkan senyuman semanis mungkin sambil otak berfikir ligat memikirkan jawapan paling sesuai untuk menyampaikan pesan untuk adikku ini.


bersambung.....................


No comments: