Saturday, July 30, 2011

usrah episod 2 [sejarah usrah]

Syali dan Hani serentak meraup wajah mereka usai membaca mathurat bersama di Bayt Syali petang itu.Bayt Taqwa.Semua penghuniya adalah sepuluh  orang.Tetapi untuk melihat kesemua-semua ahli itu berada di rumah adalah sangat payah.Kerana ahli bayt Taqwa masing-masing sibuk dengan urusan dakwah.Ziarah adik-adik usrah.Pergi daurah.malah ada pula sebahagian yang terlibat dengan persatuan pelajar ataupun badan kebajikan anak negeri.Pada mereka,rumah adalah sekadar persinggahan apabila telah sehari suntuk penat keluar menggerakkan jentera tarbiyah dan dakwah.


"Syali,biller ni ko nak cecite kat aku pasal sejarah usrah tu.Tibe-tibe aku nak tau la pulak kenapa nama bulatan gembira ni usrah eh?"

Syali seperti biasa.Tersenyum sambil melipat telekungnya dan telekung tetamu yang diberikan kepada Hani dengan kemas.

"Hani pernah dengar singgah blog jambatanhearty.blogspot tak?"

Hani sekadar menggeleng.

"Hehe.Bajat comel la tu geleng-geleng macam tu.Jom kita usha blog tu jap.Dalam tu ada sedikit pencerahan mengenai usrah."

Syali menekan butang power pada laptopnya.Segera dia menaip link www.jambatanhearty.blogspot.com

**********SKRIN KOMPUTER**********

SEJARAH USRAH

Pengasas:Imam Hassan Al-Banna
D.O.B : Tahun 1906



Hasan Al-Banna adalah antara syabab yang hidup semasa fatrah kejatuhan Khilafah Islamiyyah pada tahun 1924

Pada tahun 1924 semasa usianya mencapai 18 tahun beliau telah melanjutkan pengajian ke Universiti Darul Iman dalam jurusan pendidikan.

Semasa awal ketibaan nya di universiti,Hasan Al-Banna mencari-cari tempat solat di kawasan universitinya.Namun apa yang mengecewakan tiada.Malah apabila ditanyakan kepada orang yang berada di situ.Orang awam tersebut meminta Banna merujuk kepada seorang tukang kebun yang seringkali solat di bawah tangga di salah sebuah bangunan.

Banna segera ke tempat itu.Kelihatan seorang ingin menunaikan sembahyang.Banna menjadi hairan mengapa tempat seperti itu yang menjadi pilihan untuk menunaikan sembahyang.Apabila ditanya tentang itu pada pak cik tukang kebun itu,pak cik itu menjawab,

"Sini senang nak solat,takda orang nampak"

Betapa kejtuhan khilafah islam semasa itu telah memberikan implikasi yang negative pada Islam.Sehinggakan nak menunaikan solat pun tidak ada ruang yang khusus.

Banna segera mengajak pak cik itu solat di taman.Orang awam di sekeliling terkejut melihat.Dan sejak hari itu Banna telah menjadi pencetus kepada perubahan mahasiswa.Dan semenjak kejadian itulah sebuah masjid telah dibuka di universiti itu

Hassan Al-Banna mempunyai latar belakang keluarga yang hebat.Beliau telah dididik sejak kecil dengan menghafal hadith,ayat Qur'an dan asas-asas lain sebelum menginjak ke usia remaja.

1928-Hassan Al-Banna menamatkan pengajian beliau dan dihantar ke Ismailiyyah yang berdekatan dengan semenanjung Sinai di Mesir sebagai cikgu.

Hassan Al-Banna  sangat peka dengan implikasi dari kejatuhan khilafah islamiyyah.Saat kejatuah khilafah pada tahun 1924 itu jiwa remajanya yang disaluti dengan keimanan menjadi gusar.Sesuatu perlu dilakukan untuk menyelamatkan dan mengembalikan khilafah Islamiyyah.

Maka keberadaan nya di Ismailliyah beliau manfaatkan untuk mencari tempat-tempat tumpuan.Tempat pertama yang beliau kunjungi.Masjid.

Namun apa yang beliau perhatikan,Masjid hanya dipenuhi oleh syeikh-syeikh yang sudah tua.Syeikh-syeikh yang hanya mementingkan soal ibadah.Sangat syadid dalam beribadah.Menjaga cacat cela dalam ibadah.Tidak sesuai.Itu yang dapat dirumuskan oleh Hassan Al-Banna.Masjid bukanlah tempat yang sesuai untuk beliau menyampaikan fikrahnya.

Tempat kedua kedai kopi.Suatu tempat yang menjadi tumpuan pellbagai lapisan masyarakat dari pelbagai peringkat umur.Hassan Al-Banna menggunakan kesempatan dan keberanian serta semangat yang ada menceritakan mengenai islam.Keindahannya,kesyumulannya.Bukan terus bercerita mengenai kewajipan solat,puasa atau ibadah-ibadah lain yang mungkin akan memberatkan minda pendengarnya.

Alhamdulillah hasil dari ceramah ringkasnya di kedai kopi itu.6 Orang pemuda tertarik lalu mendapatkan Banna untuk memohon menjadi pelajar beliau dan berguru dengannya.Namun,ini jawapan yang Banna berikan.

"Aku tidak perlukan anak murid,tetapi yang aku perlukan adalah saudara-saudar Islam untuk membela Islam!"

Suatu masa dahulu,sejak zaman Rasulullah s.a.w,Kita dapat lihat bagaimana Rasulullah sendiri membina individu-individu muslim.Abu Bakr,Ali,Umar.Dan seterusnya kita melihat bagaimana pernikahan antara Ali dan Fatimah telah mempromosikan kepentingan sebuah bayt muslim sebagai kesinambungan kepada penghasilan produk mumien hebat semasa zaman baginda Rasulullah s.a.w.Sistem ini berterusan.Institusi keluargaan memainkan peranan seratus peratus dalam mendidik dan mecorakkan anak-anak.

Namun,setelah kejatuhan islam.sistem kekeluarga dilihat mengalami kepincangan yang amat dahsyat.Malah sudah tidak mampu lagi memainkan pernan untuk menggerkkan kerja dakwah dan tarbiyyah.Ibu bapa yang tidak faham agama.

Melihat kepada masalah ini,maka timbullah idea Hassan Al-Banna untuk mewujudkan USRAH.Dan kerana waqik yang memperlihatkan peranan rumahtangga yang semakin melemah,tidak boleh tidak,usrah terpaksa dibina dengan individu-individu yang tidak sama darah daging,tetapi cukuplah mempunyai darah-darah pemuda yang sentiasa membara untuk memperjuangkan dan membela islam yang telah jatuh saat itu.

***********SKRIN KOMPUTER**********

Tangan Syali laju menekan cursor ke bawah sambil meneruskan pembacaan dan menerangkannya kepada Hani.Hani nampak berminat.

"Wah,comel jugak ye cerita pasal Hassan Al-Banna ni.Rupanya macamtulah wujudnya perkataan usrah tu ye.So sekarang aku nak tau cepat,Apa sebenarnya buat dalam usrah ni"

Daun pintu bilik Syali dikuak seseorang.Muzdalifah sahabt serumah baru pulang dari rumah junior nya.Beusrah mungkin.

"Eh,Hani pun ada sekali.Korang,aku baru balik ni.Jom makan dale3 Karsyak ni jap"

Aroma Dale3 Karsyak yang sentiasa dirindui menarik minat Hani.Perbualan terhenti.Segera mendapatkan kotak Dale3 Karsyak tersebut.Syali tersenyum lagi seperi biasa.

Bersambung....

tekan link ini untuk EPISOD 1

No comments: