Wednesday, March 23, 2011

debat cakna


Bismillah
alhamdulillah diberi kekuatan oleh Allah untuk menyertai salah satu dr program sempena current issues and speaking language week walaupun baru sahaja usai menamatkan fatrah imtihan untuk imtihan awal sem 2 ini
terima kasih kak syairah safiyah sebab memberikan saya peluang untuk menyertai anda

bila bercakap mengenai debat saya akan seringkali teringat kepada kedua-dua guru bahasa arab tinggi saya
ustazaah rasyidah dan ustaz najjah 
merekalah dua individu yang telah berjaya menmbuktikan kepada saya bahawa saya ada potensi untuk diketengahkan
dahulu saya rasa saya seorang yang tidak ada apa-apa
sangat rendah diri apatah lagi apabila hidup dalam komuniti kawan-kawan yang hebat
pemidato,pantun,pendebat.segan saya dibuatnya.

namun langkah pertama saya untuk memenuhi permintaan ustazah dan ustaz saya
 telah memberikan kejayaan kepada saya untuk memecahkan tembok rasa tidak mampu di dalam diri

lupakan sebentar kisah lama saya
panjang pula ceritanya

bercakap menegenai program cakna
cakna merupakan salah satu program orator dengan kerjasama pmk permai
pelbagai program telah disediakan seperti kuiz cakna
penulisan berita-berita dalam 3 bahasa
crossword puzzle
dan debat

alhamdulillah gelanggan perdebatan telah memulakan persidangan malam semalam
sebanyak 4 kumpulan sahaja yang datang untuk bertanding
2 syabab dan 2 akhowat
tidak mengapalah,at least ada penyertaan

jujur saya katakan,program cakna benar2 menguji tahap kecaknaan seseorang terhadap da current issues yang baru berlaku atau seumpamanya
sangat2 menguji kerana program ini dibuat semasa masing2 masih lagi sibuk menghabiskan titisan pena untuk menamtakan imtihan awwal

tajuk perdebatan malam tadi ialah
masalah akademik masalah peribadi penuntut dan
bloggers:duri dalam daging

tidak mahu mengulas panjang
sekadar ingin menyatakan tahniah buat semua pasukan!
terutama pasukan saya
walaupun kita kalah kerana salah konsep perdebatan
kita telah membuktikan kita mampu ke hadapan
credits to kelab orator
banyak kata-kata dari ahli kelab orator yang sampai ke telinga saya yang mengatakan keyakinan mereka meningkat setelah diberikan sedikit perkongsian oleh kak nafeesa dan senior ulyah dalam perjumpaan pertama kelab sebelum ini

insya Allah dewan akan bersidang lagi malam ini
dengan usul:-

OPERASI KETENTERAAN DI TIMUR TENGAH WAJAR DITERUSKAN
dan
DEMOKRASI-MAINAN TANGAN LUAR

di tempat yang sama waktu yang sama
insya Allah semangat yang berbeza lebih baik dr semalam =)

maaf kerana belum berkesemptatan untuk update tentang tafsir jalalain ayat 4 dan 5 atas sebab yang tidak dapat dinyatakan di sini.

1 comment:

Anonymous said...

:)