Wednesday, May 2, 2012

Fokus matlamat hidup kita

usai berjabat tangan,aku meninggalkan bilik tahfiz itu dengan iringan soalan dari guru tahfiz kami,persis muhasabah,curhat,apa yang kami rasa sepanjang menempuh tempoh hampir 2 tahun berada di atas jalan huffaz dengan bantuan akademi tahfiz az-zikr ini.Sejenak,kenangan lama berputar seketika.Saat kami merangkak-rangkak menghafal di rumah guru kami,tidur bersama,ditagged di fb oleh guru kami,PERSEPSI yang sangat best hoyeh dengan senaman ala-ala ruhul jadid bersama guru kami,lagu-lagu motivasi dari Sami Yusoff yang make me strong,menghafal sambil bersukan,rehlah ke wadi syuaib,terkadang date berdua saja dengan guru itu,oh,alanglah rindunya aku detik-detik indah itu.


Dan malam itu,guru sempat berkongsi sesuatu dengan kami.Inilah salah satu  sesi buat aku jatuh cinta dengan akademi ini.Akademi ini bukan sahaja menyumbangkan telinga-telinga guru kami untuk menadah alunan hafalan kami saban hari,tapi tiap anggotanya berperanan dalam memberi sokongan untuk kami terus thabat dalam jalan huffaz ini.Dan salah satu kurniaan Allah itu adalah kata-kata dari guru kami.FOKUS,malam itu,kalimah itu menjadi topik sembang-sembang kami.


Rata-rata manusia menyangka fokus itu seperti seseorang yang sedang menumpukan sepenuh perhatian kepada hafalannya dengan air milo memikat hati di sisi.eh.Seboleh-bolehnya,target untuk menghabiskan 1 page petang itu akan dicapai dengan mengenepikan air milo yang bisa membuatkan seseorang terliur kehausan semasa musmim soifi,mengabaikan status-status facebook,skype yang memanggil-manggil,bayangan-bayangan roti yang menyelerakan dan panggilan-panggilan rindu dari kawan-kawan.


Namun,guru kami menyatakan sesuatu fakta yang baru.Katanya,fokus itu adalah saat kita mampu menyeimbangkan antara hati dan amalan kita.Hati yang sarat dengan keinginan dan impian,diseimbangkan dengan amalan yang membiaskan keinginan kita.Dan untuk menjadi seorang yang fokus,haruslah kita punya matlamat dalam sesuatu perkara itu.Mudahnya,seperti seorang yang meletakkan melengkapkan hafalan 30 juzuk sebagai matlamatnya.Keinginan ditanam dalam-dalam di hearty,lalu amalan yang terzahir membiaskan impiannya.


Hari-hari yang dilalui memantulkan matlamat dalam hati.Perjalanan panjang dari rumah ke jamiah diluangkan dengan dendangan mp3 ayat Qur'an,sembang-sembangnya dengan sahabat sekitar ayat mutasyabihat,hiburannya saat sedih adalah murajaah lebih 10 mukasurat,selingan belajarnya yang meletihkan adalah dengan menghafal Qur'an.


Masha Allah,beruntunglah golongan huffaz,yang memiliki ciri-ciri ma3adin itu,logam,yang berpotensi untuk menterjemahkan tabiatnya ke jalan dakwah dan tarbiyah ini.Di jalan huffaz ini,aku mengenal matlamat hafalan Qur'an untuk menghabiskan 30 juz,biar nanti Qur'an jadi peneman di liang lahad.Alhamdulillah,di jalan dakwah dan tarbiyah ini,aku mengenal matlamat yang memandu hari-hari dalam hidupku,iaitu menjadi abid [hamba] seperti yang dinukilkan dalam surah Ad-Dzariyaat ayat 56
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku". (51:56)
,dan matlamat hidup untuk menjadi khalifah sebagaimana termaktub dalam surah Al-Baqarah ayat 30


"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". 

Beruntunglah kita kerana dipilih Allah untuk mengetahui bahawasanya hidup kita punya matlamat.Maka,tanamlah dalam-dalam matlamat hidup ini di hati,Imani ia dengan kepercayaan yang tinggi,lalu jadilah seorang yang fokus,seimbangkanlah keinginan dan impian mencapai matlamat itu dengan menzahirkannya melalui amalan-amalan yang memantulkan cerminan matlamat hidup kita.Sajikan telinga-telinga dengan zikir dalam rangka menjadi abid serta dendangan mp3 sarat dengan recording-recording bahan tarbiyah dari masyayikh kita,selingkan waktu tepu mengulangkaji dengan buku-buku tarbiyah yang menyegarkan jiwa,hiburkan hati yang kering dengan bahan-bahan ruhiyyah yang membasahkan hati,dan macam-macam lagi.

Jadilah seorang yang fokus dalam mencapai matlamat hidup anda.Fokuslah dalam menjadi individu muslim.Rangkalah amalan-amalan yang membantu kita melengkapkan 10 muwasofat tarbiyah.






Fokuslah dalam menaiki 7 tangga ke arah menjadikan islam ustaziyatul alam seperti zaman Abbasiyyah dahulu,aturlah amalan-amalan kita dengan perancangan yang rapi.Semoga fokus ini akan memudahkan kita menuju Jannah Firdausi yang dijanjikan Illahi






wallahua'lam

1 comment:

Anonymous said...

Orang yang rapat dengan al-Quran merupakan orang yang istimewa. Istimewa sebab Allah pilih untuk pandai baca al-Quran, mampu hafal al-Quran, dapat beramal dengan al-Quran. Al-Quran sentiasa rapat dengan dia. Anda sungguh istimewa. :)