Sunday, November 20, 2011

Dah prepare dah?

"Wei,exam biller eh" salah seorang akhowat melontarkan soalan di dalam kelas itu.memecahkan kesunyian kelas yang sejak tadi pelajar-pelajarnya sibuk menelaah buku untuk menghadapi SPM beberapa hari sahaja lagi dari sekarang.

"Lagi seminggu kan?"

"Eh,bukan sebulan lagi ke?"

"seminggu la wei.Ade ke sebulan.Hallo,ko set time n date kan phone betul tak ni?"

"Korang ni,tak kesa la biller SPM tu.Yang penting preparation kite ni da cukup ke belum?Kowt2 la SPM esok,da prepare ke?"

"Haish ko ni,kalau esok SPM mau mati kutu aku dibuatnya.Alat tulis pun takde,slip exam pun ntah mana aku letak,latihan2 addmath pun tak habis buat.Jumpa cikgu pun belum.Serabut la wei"

"So that sediakan semua preparation tu sekarang.Alat tulis,buat latih tubi,jumpe cikgu,jaga kesihatan dan pemakanan,banyyakan qiam tahajjud dan lain-lain"

"Untungla kita ni budak2 KL.Semua kemudahan untuk menghadapi pepriksaan kita dah ada.Tinggal nak manfaatkan untuk tempuh exam besar ni je "

**********************************************************************************

Anda tahu ada suatu hari yang lebih  besar drpd peperiksaan UPSR,SPM,PMR imtihan jamiah dan lain-lain?
Ya,Hari qiamat yang suatu masa dahulu menjadi topik persoalan dan percanggahan antara orang kafir?
Lalu apakah jawaban Allah kepada mereka tentang hari ini?
Allah tidak menjawabnya direct melainkan Allah mulakan jawapan-Nya dengan menyebut kembali nikmat-nikmat-Nya yang tak terkira untuk SEMUA makhluk di muka bumi ini?

Tentang apakah mereka bertanya-tanya? (1) Tentang berita yang besar, (berita kebangkitan manusia hidup semula menerima balasannya). (2) Yang mereka (ragu-ragu dan) berselisihan mengenainya. (3) Jangan! (Janganlah mereka bersikap demikian!) Mereka akan mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari balasan itu). (4) Sekali lagi jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka akan mengetahui kelak (tentang apa yang akan menimpa mereka). (5) (Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? (6) Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya? (7) Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang? (8) Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat? (9) Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)? (10) Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) masa untuk mencari rezeki? (11) Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh? (12) Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya? (13) Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah. (14) Untuk Kami mengeluarkan dengan air itu, biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan. (15) Serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut pokoknya? (16) 

Terlalu banyakkan nikmat Allah yang bukan kita sahaja dapat kecapi
Tapi semua orang tidak kira yang miskin atau kata,tua atau muda,tajaan JAIS atau JPA
Banyak nikmat yang kita kongsikan bersama tapi untuk apa
melainkan untuk dimanfaatkan dan digunakan seoptimum mungkin dalam menghadapi Hari besar itu yakni Hari Qiamat
Jadi,sama-sama kita muhasabah,dah prepare dah? 

3 comments:

Anonymous said...

An-Naba'

suka sangat dengan surah ni!

SPM = Sijil Padang Masyar

Anonymous said...

lebih kurang dengan golongan yang rasa ada amanah pada pihak tajaan MARA, JAIS, JPA etc. tapu lupa ada amanah pada pihak yang menaja seluruh hidupnya.

=.=

Yildirim Fateh said...

prepare sekejap tapi berehat lamaa