Tuesday, April 27, 2010

Kepentingan zikir kepada Allah s.w.t

Allah Az~Zawajalla berfirman

"Maka ingatlah kepada~Ku nescaya aku ingat kepadamu"    al~baqarah:152

"Ingatlah kepada Allah dengan ingatan yang sebanyak~banyaknya"  al~ahzab:41

"..dan sesungguhnya mengingati Allah itu amatlah besar faedahnya"  al~ankabut:45

Rasululullah s.a.w bersabda

"Allah s.w.t berfirman "Ketika hamba~Ku mengingati~Ku dalam hatinya, maka Aku mengingatkannya dalam diriKu.Jika dia mengingati~Ku dalam suasana kelompok, maka Aku mengingatinya dalam kelompok yang lebih baik dari kelompoknya,Jika dia dekat kepdaKu sejengkal, maka Aku dekat kepada sedzira'.Jika ia dekat kepada Ku sedzira' (sehasta) maka Aku mendekat kepdanya sedepa.Jika dia berjalan kepada~Ku Aku berlari kepadanya","

Telh berkata Abu Darda ',Rasulullah s.a.w bersabda :
"Tidakkah aku khabarkan kepdamu, amalan terbaik dan tersuci di sisi Rajamu, serta lebih mengangkat darjatmu serta lebih baik bagimu daripada memberikan wang dan emas,bahkan lebih baik bagimu daripada engkau memerangi musuh, lalu kau pukul leher mereka dan mereka pukul lehermu?"
mereka bertanya,"Apakah itu ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab "ialah zikir kepada ALLAH  selalu"

wallahua'lam

SUMBER:PENENANG JIWA PENGUBAT DAN RAWATAN
PENULIS:IMAM GHAZALI
PENTERJEMAH:MUKASHAFAH AL~QULUB

No comments: