Saturday, April 28, 2012

Umat Jahiliyyah

Geleng kepala dan tanggan menggerakkan tetikus,cursor diskroll ke bawah dengan pantas.Balik-balik isu politik.Malaysia terlalu sibuk dengan isu politik sehingga isu-isu besar ummah seperti Pilihan Raya Mesir,isu kemanusiaan seperti Palestin di Syria,liputannya tidak meluas.Lantaran itu,ramai rakyat Malaysia yang tidak pernah cakna,apa sebenarnya yang parah sedang berlaku di dunia sekarang.


Namun,cukuplah berita-berita jenayah,peningkatan bilangan murtad,bunuh anak,kepincangan akhlak dan sebagainya menggambarkan keadaan Malaysia yang sudah parah laksana pesakit jantung yang menunggu masa dimasukkan ke dalam unit rawatan Rapi.


Suatu masa dahulu,negara Arab pernah mengalami detik-detik zaman yang penuh dengan kejahilan.Dan bukanlah kejahilan itu terletak kepada kebodohan ilmu sebagaimana yang dilihat berdasarkan kaca mata manusia zaman sekarang,atau sepertimana yang dinukilkan dalam kitab-kitab teks sejarah tingkatan empat dalam bab arab jahiliyyah.Kalau tidak,masakan Abu Jahal yang diangkat menjadi pemimpin Arab itu dikategorikan sebagai jahiliyyah juga.sedangkan bukankah pemimpin seringkali dipilih dalam kalangan orang yang bijaksana?


hakikatnya,jahiliyyah itu adalah saatnya kita tidak mampu lagi mengaitkan hakikat penciptaan kita kepada sang Pencipta.Ketidaktahuan itu adalah saat kita tidak tahu bahawa tujuan hidup kita adalah menjadi abid dan khalifah Allah.Kebodohan kita adalah saatnya kita tidak tahu bahawa hidup kita ini adalah berpandukan Al-Qur'an dan As-Sunnah yang telah Rasulullah wariskan kepada kita bukan sekadar untuk dibaca pada malam jumaat semata-mata.eh.


JAHIL,itulah salah satu ciri umat yahng jahiliyyah.Bukan sahaja bodoh,tapi umat jahiliyyah itu juga adalah dalam kalangan umat-umat yang merasa dirinya HINA.Hina saat mengenakan tudung labuh di pagi raya,sedangkan orang lain sudah 'maju' ke hadapan dengan pashmina,tudung bawal dan sebagainya.Hina saat membawa Al-Qur'an ke mana-mana sedangkan kita bukan budak agama,budak medic je kowt.Hina saat orang lain bangga kehilangan dara,tetapi kita dikatakan kolot kerana teman tapi mesra yang lain jantina pun kita tak pernah ada.Allahuakbar!Untuk alasan apa khairu ummah ini merasa hina,sedangkan bukankah Allah kata kitalah umat yang terbaik itu.


"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah [pula] kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi [derajatnya], jika kamu orang-orang yang beriman. (2:139)"


Umat jahiliyyah itu juga adalah umat yang LEMAH.Lemah mempertahankan maruah,lemah melawan nafsu.Tidak perlulah ana ulaskan panjang tentang ini.


Sudahla kita lemah dari dalaman,apatah lagi luaran kita.Sedih 1000 kali sedih,kerana dari dalam lagi kita sudah kalah dalam memerangi nafsu,maka bagaimanakah caranya untuk kita menang dalam peperangan menentang musuh islam jika keadaan kita masih begini?


Ambillah ibrah dari Kisah Talut dan Jalut dari surah Al-Baqarah ayat 246 hingga 251.Bagaimana mereka awal-awal lagi sudah merasa lemah sebelum menghadap bala tentera Jalut.Sudah merasa tidak mampu untuk menghadapi bala tentera besar.Lupakah mereka bahawa berapa banyak kali golongan yang kecil mampu mengalahkan golongan yang besar kerana kekuatan dalaman dan luaran yang dibekalkan Allah buat penolong agamanya?


Umat jahiliyyah juga adalah umat yang BERPECAH-BELAH.Palestin dan Syria di sebelah Jordan,namun,mengapa Jordan kelihatan aman dan damai,sedang negara-negara di sekelilingnya hiruk-pikuk dengan jeritan penderitaan dan tangisan kesengsaraan.Bukankah kita bersaudara?


Lupakah suatu masa dahulu,Jordan,Syria,Mesir dan Saudi pernah melakukan sinergi hebat yang berjaya merampas Sinai dari Israel laknatullah.Namun semenjak kejatuhan khilafah,di manakah kesatuan kita?Negara Malaysia apatah lagi,tidak sudah-sudah berpecah-belah antara parti politiknya,fitnah di sana sini,berbalah tidak pernah kenal erti berhenti.


Maka,hasil dari JAHIL,HINA,LEMAH dan BERPECAH-BELAH ini,maka lahirlah umat islam sebagai umat yang berada di dalam KESESATAN YANG NYATA.


Bayangkan anda sesat di sebuah Pulau Pandan yang jauh ke tengah.pasti anda akan menanti-nantikan pasukan penyelamat untuk menyelamatkan anda bukan?Setiap situasi-situasi 'danger' pasti membutuhkan pasukan keselamatan.Saat rumah terbakar,kita menantikan kehadiran pasukan bomba berlumba-lumba,saat rumah dipecah masuk,kita menantikan pasukan polis datang menyelamatkan kita,saat kekeliruan agama,kita menunggu pak ustad dan ustazah pilihan menyelesaikan masalah kita.






Secara 'tobi3enya' [semulajadi] masing-masing mengharapkan harakatul inqaz [pasukan penyelamat] ini.Namun siapakah pasukan penyelamat umat islam?Dan kalaulah pasukan bomba memerlukan latihan dan training sebelum berjaya menjadi satu anggota pasukan bomba,bagaimanakah pula pasukan penyelamat ummah kita?Apakah yang kita perlukan dalam mewujudkan pasukan ini.


bersambung

2 comments:

Anonymous said...

terbaiklah aleey. sama apa yg sy rsa

Anonymous said...

terbaiklah aleey. sama apa yg sy rsa